20 december

Het jaar is alweer bijna voorbij. Het lijkt sneller en sneller te gaan, ieder jaar weer. Zou het komen omdat we zoveel doen en we op zoveel plekken tegelijk lijken te zijn? Gelukkig overheerst bij ons niet het gevoel van veel en hectisch, maar worden we keer op keer weer zo ongelofelijk blij van de projecten die we aangaan, de prachtige mensen met wie we werken,  het mooie en gevarieerde werk dat daarbij ontstaat en het rijke gesprek dat daarmee gepaard gaat.

Terugkijkend op het afgelopen jaar kan ik, als directeur, - en ik weet met 100% zekerheid dat ook de mensen achter de schermen het roerend met mij eens zijn- , niet anders dan supertrots zijn. En nu ik het toch over die mensen achter de schermen heb, maak ik graag van deze terugblik gebruik om onze twee vaste krachten op kantoor, Johan en Lody, met naam en toenaam te benoemen en hier mijn oneindige dankbaarheid uit te spreken naar deze twee zeer gemotiveerde, hard werkende medewerkers en –dragers van de organisatie. En ik weet voor 100% zeker dat ook de makers en alle andere mensen die bij en met ons werken net zo dankbaar en erkentelijk zijn als dat ik ben. Bij deze!

Het jaar 2016 was zeer productief en we waren lokaal, nationaal en internationaal bijzonder zichtbaar. We hadden een mooie Rotterdamse Moving Futures Festival editie, Loïc Perela stond met zijn werk HASHTAG- in situ op locatie in het ZigZagCity festival, we hadden intieme studiopresentaties, bouwden een fijne movementclass community op, vierden de reprise van het hartverwarmende stuk O O O O O O O O van Giulio D’Anna en zagen Connor Schumacher een gewaagde interventie plegen op Notion Motion van Olafur Eliasson in Museum Boijmans van Beuningen.  We toerden door Nederland met het Moving Futures Festival met werk van Connor Schumacher en Loic Perela en waren internationaal  zichtbaar op verschillende podia met werk van onder andere Roser López Espinosa, Marco D’Agostin, Ingrid Berger Myhre en Manel Salas Palau.  Gil the Grid, Zoé Leduc, Olga Tsvetkova/Burkhard Körner, Evangelos Biskas en Niels Weijer hebben de afgelopen twee weekenden acht keer voor een volle zaal hun werk in ons jaarlijkse eindejaarsproject One Night’s Dance gepresenteerd, waar we overigens weer een succesvolle crowdfunding voor deden. Dank jullie wel donateurs! Sinds het begin van het jaar zijn we aangesloten als lid bij het European Dancehouse Network (EDN), een krachtig Europees netwerk waar - op basis van vertrouwen-  kennis en expertise wordt gedeeld en uitgewisseld,  en partnerschappen worden gesloten.  Het EU project Dancing Museums reisde van Wenen naar Parijs, naar Bassano del Grappa en naar London en we kregen meer en meer grip op de complexe uitdaging die we ons in het project hebben gesteld. Twee van onze makers hadden een residency in New York bij het Abrons Arts Centre, om een start te maken aan een nieuw te ontwikkelen stuk. Kortom, een wederom intensief en gevuld jaar.

Met dat we 2016 afsluiten, sluiten we ook de cultuurplan periode 2013-2016 af. En als ik dan eens even verder terugkijk dan afgelopen jaar, constateer ik met heel veel plezier dat we,- ondanks een zware klap die we in 2013 te verwerken hadden-, onze beloftes meer dan waargemaakt hebben.  Ik kijk met heel veel vertrouwen het komende cultuurplan tegemoet en hoop jullie allemaal binnenkort weer te treffen, bij ons in de studio, in het theater, op locatie of op welke andere plek waar jullie ons,  de makers en hun werk kunnen vinden. Wij luiden het nieuwe jaar alvast in met onze nieuwe trailer, gemaakt door Paul Sixta, waar we meer dan blij mee zijn.

Ik wens jullie allen voor nu een heerlijke winterstop, waarin het jaar feestelijk wordt uitgeluid en jullie het nieuwe jaar weer met hernieuwde energie kunnen beginnen.

Tot in het nieuwe jaar!

Kristin de Groot – Directeur





« terug naar nieuwsoverzicht